Město se pokusí zakázat tranzit kamionům městem

100 4608

Velké Meziříčí chce zakázat tranzitní nákladní dopravě průjezd centrem města. Městská rada zadala zpracování projektu na příslušné dopravní značení.

"O tom, že lze průjezd kamionů, které přes město objíždí dálniční mýto jednoduše zakázat dopravní značkou, mluvím už několik let. Vždy jsme ale při snaze tyto značky kolem města umístit naráželi na nepochopení a potíže ze strany státu. Situaci ale změnil výrok zástupce ombudsmana a stát už snad pochopil a pomůže takto postiženým městům i za stávající legislativy. Názor změnila i dopravní policie," říká starosta Radovan Necid.

Rada tedy zadala projekt na dopravně inženýrské opatření zamezení tranzitní nákladní dopravy ve směru dálnice D1 převyšující danou tonáž, který by mohl být hotový do konce listopadu. Protože ale silnice 602, která vede přes město souběžně s dálnicí, není městská, ale v majetku kraje, bude ještě třeba získat souhlas dopravní policie a Kraje Vysočina. Poté musí značky schválit příslušné dopravní úřady. "Vzhledem k úředním lhůtám, které jsou zpravidla tři měsíce, lze jednoduchým výpočtem dojít k datu březen 2015. Pokud tedy vše půjde hladce, na jaře příštího roku může být tranzitní doprava přes Velké Meziříčí zakázána," uvedl starosta Necid.

Velké Meziříčí, které leží v těsné blízkosti dálnice D1, protíná silnici 602. Ta slouží jako objízdná trasa dálnice, protože s ní vede prakticky paralelně. Toho využívají některé kamiony k objíždění mýtných bran a komplikují tak dopravní situaci ve městě, které leží v údolí a má s dopravou samo co dělat - i bez projíždějících kamionů. "Při letošní opravě silnice 602, kdy byla ulice Karlov a Sokolovská úplně uzavřena, to bylo hodně vidět. Počet kamionů v našem městě očividně klesl, kamiony téměř vymizely," vysvětlil Radovan Necid.

Radnice s tranzitní dopravou bojuje dlouhodobě, na vlastní náklady nechala zpracovat velký průzkum intenzity dopravy, z kterého mimo jiné vyplynulo, že za poslední léta se počet nákladních aut na silnici 602 zdvojnásobil. "Tento počet kopíruje zdražování mýtného. Proto jsem zásadním odpůrcem stávajícího řešení mýta a mám k tomu několik důvodů. Jednat nemá toto mýto regulační funkci, naopak přímo motivuje dopravce z dálnice sjet. Dále pak nijak nepřispívá státnímu rozpočtu, většina zisku putuje provozovateli do Rakouska. A navíc je výše mýta tak velká, že citelně zdražuje cenu zboží pro nás všechny. Jednoduše řečeno - Češi platí za zboží víc, aby si majitel mýtného systému ve Vídni mastil kapsu," uzavřel Necid s tím, že dopravní značky, které radnice připravuje, představují naopak normální a jednoduché řešení.

Nahoru