Buduji moderní, otevřenou radnici

Necid_projevOtevřená radnice byl volební slogan ODS, se kterým jsme zvítězili v podzimních komunálních volbách a se kterým jsem přišel jako starosta na radnici Velkého Meziříčí.

Nejde zde o módní protikorupční řečičky, jde o to, že jedině trpělivá a skutečně pravdivá komunikace mezi zaměstnanci, mezi samosprávou a s voliči je receptem na úspěšné a kvalitní vedení našich měst a obcí.

Co je nám platné, když město pod naším vedením roste do krásy, když dobře hospodaří a když je bezpečné, pokud o tom nikdo neví.

Začal jsem tedy s tím nejnutnějším, okamžitě jsem nechal předělat městský web tak, aby se na něm daly informace snadno najít a ihned jsem zavedl veřejné debaty se starostou. Varoval mne můj předchůdce, varovali mne mazáci radní, že prý na takové akce nikdo nechodí - a opak je pravdou. Ono totiž jde o to, aby se na těch sedáncích se starostou lidé něco dozvěděli a měli možnost také něco ovlivnit. Umím si představit, že by se na takovou akci každý postupně vykašlal, pokud by tam slyšel jen fráze a hloupá úřednická klišé. A to je také moje odpověď všem těm škarohlídům.

Zavedl jsem elektronickou knihu přání a stížností. Jednoduchou aplikaci na městském webu, kam může každý napsat svoji připomínku, či podnět, A ejhle, opět se zde začaly scházet normální požadavky, na které lze normálně odpovědět.

Jen tak na zkoušku jsme si půjčili z kraje zařízení, co umí videopřenosy z jednání zastupitelstva pustit na web. Ani jsem to moc neavizoval, opravdu to měla být zkouška. A hned se na nás dívali až na Novém Zélandu. Musel bych být blázen, kdybych v přenosech nepokračoval.

Radnice bude do roka a do dne jiná. Přestavíme ještě vstupní halu. Je to příliš krásný prostor na to, aby zde byla tma jako dosud, posadíme sem recepční a pomůžeme našim návštěvníkům – klientům, aby se na radnici cítili lépe.

Zkrátka, jestli po čtyřech letech mého starostování zůstane ve Velkém Meziříčí alespoň to, že lidé najdou snadno a bez překážek v každou denní i noční hodinu informace o své radnici a radních a najdou je v podobě, kterou budou moci využít, budu spokojený.

 

 

Na radnici najdou lidé otevřené dveře i v poledne

 

Od prvního dubna rozšíří velkomeziříčská radnice úřední hodiny. Lidé si zde budou moci své věci vyřídit i přes poledne.

Dosud byly na radnici úřední hodiny každý den od 8.00 do 13.00 vyjma pondělí a středy, kdy byly od 8.00 do 17.00, vždy s přestávkou na oběd. Ta se od prvního dubna ruší. Zavádí to nový pracovní řád pro zaměstnance, který na podnět starosty Radovana Necida schválila městská rada.

„Samozřejmě není možné nepustit úředníka na oběd, pokud je v kanceláři sám. Měla by to být ale výjimka a o poledních pauzách se budou naši zaměstnanci střídat a navzájem se zastoupí,“ popsal změnu Radovan Necid a dodal: „Jde o další z řady opatření, kterými se snažíme více zpřístupnit služby radnice obyvatelům města.“

 

 

Město zavázalo úředníky k slušnému jednání

Pravidla pro jednání s klienty úřadu, postup při zjevném pokusu o korupční jednání, ale i návod, jak se přiměřeně obléci. To vše najdou úředníci velkomeziříčské radnice v Etickém kodexu úředníka, který přijala městská rada na svém středečním zasedání.

„Šlo mi o to, aby veřejnost i samotní zaměstnanci radnice měli k dispozici jasně formulovaná pravidla, podle kterých se úředníci při jednání s veřejnosti řídí. Slibuji si od toho odstranění opakovaných výhrad k chování úředníků, se kterými se setkávám,“ vysvětluje důvod vytvoření kodexu starosta Radovan Necid, na jehož popud tajemník kodex sepsal.

Kodex má dvě části. V první z nich jsou vyjmenovány činnosti, kterých se mají úředníci vyvarovat. Jde zejména o veřejné a politické působení, jež by se mohlo dostat do rozporu s jejich rozhodováním na radnici a také o přijímání, resp. odmítání výhod a protislužeb. „Ono to na první pohled zní jako samozřejmost, ale je podle mne důležité, aby takováto pravidla zazněla nahlas. Nesetkal jsem se ještě s jasnou a otevřenou korupcí a ani se s ní setkat nechci, ovšem jistota je jistota,“ komentuje první část kodexu starosta Necid.

V druhé části kodex stanovuje pravidla chování při osobním jednání, nebo telefonických rozhovorech. Ukládá úředníkům postup, jak se do telefonu představit, či jak ukončit jednání a ujistit se, že klient odchází spokojen. Mimo jiné také vyjmenovává doporučené oblečení. „Na tom jsem trochu trval. Setkal jsem se totiž se zaměstnanci, kteří se po radnici promenádovali v bermudách a v pantoflích. Uznávám, že je takové oblečení pohodlné, přijatelné ale není,“ řekl starosta.

Etický kodex je směrnicí tajemníka, je tedy pro zaměstnance radnice závazný. Pro veřejnost bude přístupný na webových stránkách mestovm.cz.  

 

Nahoru