Jana Lacinová: Realizujeme 150 programů za rok

11. 10. 2013

JLJano, pracujete jako vedoucí Centra prevence. Jak a kdy vůbec toto zařízení vzniklo?

Centrum prevence Oblastní charity Žďár nad Sázavou vzniklo spojením dvou center prevence, které zřizovala Oblastní charita Žďár nad Sázavou. Vzniklo spojením Ponorky – centra prevence, které sídlilo ve Žďáře nad Sázavou a Nadosahu – centra prevence, které sídlilo v Bystřici nad Pernštejnem. Obě tato zařízení byla původně součástí nízkoprahových klubů Ponorky a Nadosah. Později se služby prevence od nízkoprahových zařízení oddělily a v únoru tohoto roku došlo k jejich spojení a úplnému osamostatnění. Důvodem bylo jak zefektivnění služby, tak i důvod finanční.

Mohla byste přiblížit činnost Centra prevence? Co je vlastně vaší náplní a náplní vašich kolegů?

Centrum prevence realizuje preventivní programy rizikového chování a adaptační kurzy na základních a středních školách v celém bývalém okrese Žďár nad Sázavou. Na základě objednávky školy vstupujeme do jednotlivých tříd. Ve třídě s žáky pracují dva lektoři formou zážitkové pedagogiky a psychosociálních her v rozsahu třech vyučovacích hodin na předem dohodnuté téma. Během programů se vždy zaměřujeme i na fungování třídního kolektivu, nácvik efektivní komunikace a sebepoznání. Naše programy nejsou jenom jednorázové, ale především se snažíme o dlouhodobé cykly. Pro žáky je velmi přínosné, když škola umožní projít celým programem – tzn. od 5. do 9. ročníku v každém pololetí jedním tématem. Žák je na konci 9. ročníku seznámen s různými typy rizikového chování,s tím, jak se v rizikové situaci zachovat, aby se co nejvíce vyhnul negativním vlivům a zároveň měl možnost poznat sám sebe.

V souvislosti s vaší činností se často objevuje pojem Program primární prevence. Co všechno takový program obsahuje?

Před samotnou realizací programu je velice důležitá komunikace se školou. Nejdříve si škola s centrem prevence domluví, jaké programy a v jakém rozsahu by potřebovala. Než lektoři vstoupí do třídy, spojí se s třídním učitelem dané třídy a metodikem prevence školy, aby si ujasnili svá očekávání, popřípadě třídní učitel lektory informoval o specifiku dané třídy. Program tak může být třídě „ušit na míru". I před samotnou realizací programu je velmi důležitý osobní rozhovor s třídním učitelem. Samotný program je v rozsahu tří vyučujících hodin a je realizován formou zážitkové pedagogiky. S žáky pracujeme formou psychosociálních her, formou sebepoznání a seberealizace. Během programu je přítomen i třídní učitel, který má možnost vidět žáky z jiného pohledu. I pro žáky je určitě přínosem, když se třídní učitel do daných aktivit zapojí a diskutuje s žáky o svém pohledu na věc. Má tak možnost s žáky navázat hlubší vztah, získat jejich důvěru. Lektoři při programu a po jeho ukončení informují třídního učitele o třídním kolektivu, popřípadě, když si všimnou, že je zde nějaký rizikový prvek, tak na něj upozorní. Někdy se stane, že lektoři odhalí závažnější situaci – např. šikana ve třídě, časté experimentování či užívání návykových látek apod. V tomto případě navrhnou škole další možná řešení.

Na jaká témata programy realizujete?

Témata programů se snažíme aktualizovat v návaznosti na výskyt rizikového chování. Tradičními tématy jsou: prevence šikany, prevence užívání legálních i nelegálních návykových látek, partnerství a sexualita, ale také efektivní komunikace. Jedním z často žádaných a v poslední době novějších témat je problematika virtuálního světa – užívání sociálních sítí, kyberšikana a bezpečný pohyb na internetu. Během našich programů se zaměřujeme i na stmelení nových i stávajících kolektivů či naopak ukončení pobytu na základní škole a přípravě vstupu na střední školy s uvědoměním si dovršení patnácti let či tématu na problematiku tolerance.

V jakých lokalitách působíte?

Centrum prevence OCH ZR působí v celém bývalém okrese Žďár nad Sázavou. Velké pole působiště máme ve školách ve Velkém Meziříčí a v Bystřici nad Pernštejnem. Velice často a rádi jezdíme do škol v obcích v okolí Žďáru nad Sázavou, Bystřice nad Pernštejnem a Velkého Meziříčí.

Vedete určitě statistiku. Dá se vyčíslit, s kolika dětmi či mladými lidmi jste se během roku již setkali?

V současné době spolupracujeme s 22 školami. Programy realizujeme v 72 třídách a naše programy absolvuje cca 1 400 žáků a studentů.

Kolik preventivních programů ve školním roce zrealizujete?

Z kapacitních důvodů realizujeme 150 programů za školní rok. Poptávka od škol bohužel převyšuje naši kapacitu.

Co byste Centru jako jeho vedoucí přála?

Aby se mu dařilo tak, jako doposud, popřípadě ještě lépe , aby mělo hodně spokojených žáků, učitelů a škol, a aby se mu podařilo obhájit certifikaci programů v roce 2014 s rozšířením nabídky programů od prvních tříd základních škol. A žákům přeji, aby se jim při setkání s rizikovým chováním jakéhokoliv typu vybavilo to, co si s námi prožili a mohli to využít ve svém životě.

Děkuji za rozhovor.

Lenka Šustrová

10.10.2013

Centrum prevence realizuje programy primární prevence a adaptační kurzy, které pomáhají upevnit znalosti, dovednosti a postoje mladého dospívajícího člověka tak, aby se vyhnul rizikovému chování (zneužívání legálních a nelegálních návykových látek, agresivita, vandalismus apod.).

 

JL1JL2

Nahoru