ZÁKLADNÍ ŠKOLSTVÍ SE MĚNÍ

Základní školství nedisponuje zdaleka takovou rozrůzněností jako střední, které je charakterizováno širokou škálou oborů. To však neznamená, že ke změnám už v počátku 90. let nedochází. Školy se vybavují moderní technikou, nabízejí rozšířenou výuku zejména počítačů, jazyků, ale také výtvarnou výchovu, sportovní zaměření a další. Učitelé hledají nové přístupy k výuce, upouštějí od dosud obvyklého přednášení učiva ke stále většímu zapojení žáků do vyučovacího procesu.
Tyto změny ovšem ostře kontrastují s neschopností státní byrokracie pružně reagovat a včas připravit legislativu která by vytvářela odpovídající prostředí. Je zřejmé například, že základní školy potřebují srovnatelný výstup alespoň na konci základní školy v deváté třídě. Jak mají ale učitelé připravovat žáky k přijímacím zkouškám na střední školy, podle nového stylu výuky nebo původního faktografického. Dlužno dodat, že stejný problém mají učitelé středních škol směrem k přijímacím zkouškám na vysoké školy. A hliněný obr aparátu ministerstva školství už roky dřímá.
Úbytek žáků v kombinaci s financováním škol (platů učitelů) vytváří tlak na snižování počtu tříd ve školách s nepříjemným dopadem v personální oblasti. Žáci se stávají velmi důležitými pro školu a to je dobře, protože v minulosti tomu tak ne vždycky bylo. Rozhodování rodičů budoucích školáků má vliv na perspektivu každé základní školy.
Úloha města či obce jako zřizovatele základního školství spočívá zejména ve vytvoření kvalitních materiálních podmínek pro fungování škol, což se po dlouhých letech výstavbou nové školy v našem městě podařilo. Předcházející zastupitelstvo rozhodlo o vytvoření samostatné třetí základní školy také z důvodu určité zdravé konkurence mezi školami vedoucí k růstu kvalitní nabídky vzdělávání pro žáky. S tímto rozhodnutím však kontrastuje mínění některých volených zástupců nerespektovat vůli rodičů při výběru školy pro své děti promítnutou do výsledků zápisu do první třídy v letošním roce. Je dobře, že rodičům byl v jejich rozhodnutí oporou školský zákon, který v mnoha jiných případech není dobrý. Rodiče žáků jsou příjemci velmi důležité služby pro své děti a proto je nutné, aby jejich mínění bylo respektováno.

 

 

Alois Nováček


Nahoru