DATOVKA POMÁHÁ - Zřiďte si datovou schránku a pomozte sobě i svému úřadu

9. 4. 2020

Datovka logoObčané mohou zřizovat datové schránky na počkání a bezplatně i v době nouzového stavu. Ministerstvo vnitra přijalo výzvu místopředsedy výboru pro veřejnou správu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a místopředsedy ODS Martina Kupky, aby ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví upravilo úřední hodiny na CzechPOINTech a umožnilo tak rychlé založení datové schránky občanům, podnikatelům a neziskovým organizacím, kteří ještě datovou schránku nemají.

 „Doporučuji občanům, aby v plné míře využívali datových schránek a snadno a rychle si přes ně vyřizovali úřední záležitostí z domova. A pokud svou datovou schránku dosud nemají, je nejlepší čas, aby si ji zřídili. Provozovatel systému datových schránek již před několika dny zjednodušil proceduru zřízení datové schránky tak, že se může odehrát rychle, během jedné návštěvy CzechPOINTu, a že je kompletně bezplatné, zatímco dosud bylo pro podnikající fyzické osoby zpoplatněné. Platí přitom, že v době, kdy budou občané podávat kvůli koronavirové krizi všemožné žádosti na různé úřady, je datová schránka tou nejlepší úřední přepážkou bez fyzického kontaktu," komentuje Martin Kupka.

Přes datové schránky se dnes občané mohou připojit k již docela širokému vějíři služeb, které stát poskytuje prostřednictvím Portálu občana. „Přístupové údaje do datové schránky zároveň slouží jako prostředek k ověření vaší identity, a tak nahrazují úředně ověřený podpis. Datové schránky dávají jednoduchou šanci zaručeně odeslat ministerstvům, správě sociálního zabezpečení, úřadům práce, zdravotním pojišťovnám i dalším institucím a úřadům různá podání bez nutnosti navštívit podatelnu úřadu nebo poštu. V době nouzového stavu je dokonce zdarma i zasílání zpráv z vaší datové schránky firmám, ale i občanům a neziskovým organizacím," uvedl Zdeněk Zajíček, prezidenta ICT Unie a předsedy sekce podpory podnikání a digitální agendy HK ČR.

Pro zřízení datové schránky je nutné si podat žádost na CzechPOINT s úředně ověřeným podpisem nebo osobně. Podle platné legislativy lze datovou schránku založit on-line pouze s aktivním elektronickým občanským průkazem.

Co lze vyridit 1

K výzvě se připojila i Asociace malého a středního podnikání, která vidí v masivním zřizování datových schránek také velký přínos.

„Je vidět, že se naši občané a podnikatelé rychle učí používat digitální technologie. Ještě před několika týdny si nikdo nedokázal představit takový celoplošný homeoffice, masivní pořádání videokonferencí a využívání online úřadování. Datové schránky jsou bezpečnou a důvěryhodnou cestou, jak snadno a 24 hodin denně doručovat dokumenty vůči úřadům a od úřadů k občanům a podnikatelům," říká Karel Dobeš, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a člověk, který se zasloužil o příchod Evropské kosmické agentury GSA do Prahy.

 

 

 

 

 

Další zakládání datových schránek podporuje také iniciativa PODEJTO. Na portálu podejto.cz naleznou jejich držitelé přes 100 formulářů, kterými mohou podávat své žádosti na úřady. Více informací o zřízení datové schránky je k nalezení na chcidatovku.cz.

Kontaktní místa veřejné správy (Czech POINT) ve Velkém Meziříčí:

  • Česká pošta Velké Meziříčí, Poštovní 1422/1, 594 01 Velké Meziříčí
  • Městský úřad Velké Meziříčí, Radnická 29/1, 594 13 Velké Meziříčí

Úřední hodiny MěÚ pro veřejnost na pracovišti Czech POINT:

Pondělí 8:00 – 17:00 hod. (budova otevřena od 8:00 do 11:00 hod.)
Úterý 8:00 – 13:00 hod.
Středa 8:00 – 17:00 hod. (budova otevřena od 14:00 do 17:00 hod.)
Čtvrtek 8:00 – 13:00 hod.
Pátek 8:00 – 13:00 hod.

Mimo dobu, kdy jsou budovy úřady otevřeny ve zkráceném režimu, je nutné ze strany klienta kontaktovat obsluhu Czech POINT telefonicky na čísle 566 781 175 a domluvit si otevření vstupních dveří do budovy úřadu. 

Michaela Hudková, tisková mluvčí

 

 

 

Nahoru