Previous Page  6 / 88 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 88 Next Page
Page Background

4

AUTOŘI

Ing. arch. David Mikulášek, Bc. Linda Boušková, Bc. Filip Musálek

1. CENA

Na náměstí ve Velkém Meziříčí je na první pohled cítit silný duch

místa. Díky podrobně zpracovanému Programu regenerace městské

památkové rezervace je velmi pravděpodobné, že si jej toto místo

zachová i v budoucnu. Mezi velké a doposud opomíjené potenciály

náměstí lze zařadit říčku Balinku a napojení cyklostezky, která ji lemu-

je. V budoucnu se dá také počítat s rozvojem území po bývalé továrně

Svit na jihozápadě. Obě možnosti by mohly těžit ze zpřístupnění říčky

pro obyvatele. Ve středu náměstí se nacházejí vzrostlé stromy, u

kterých je potřeba už dnes myslet na jejich budoucnost. Velkým po-

tenciálem náměstí je jeho oblíbenost mezi obyvateli a množství akcí,

které se na něm pořádají.

Geometrie náměstí je nejvíce ovlivněna svou polohou u soutoku

dvou řek a cestou, která historicky náměstím procházela. Tomu se

přizpůsobily i nejvýznamnější stavby - kostel a radnice. Radnice stojící

v čele na severní straně náměstí a naproti ní, v jihovýchodním závěru

náměstí, ční mírně pootočený kostel s vysokou věží. Uliční fronty

historických domů vytváří křivolakou konturu náměstí. V pomyslné

střednici náměstí se nachází památník velkoměřičské tragédie, sloup

sv. Jana Nepomuckého, studna a kašna se sochou sv. Floriána. Tyto

prvky jsou podtrženy přítomností vzrostlých líp. Geometrie, tvar i

proporce vytváří velmi příjemné a přirozené místo pro náměstí.

Mezi nejslabší stránky současného stavu náměstí patří funkce

spojené s dopravou. Parkovací stání po obou stranách náměstí i v

jeho středu vytvářejí z náměstí velké parkoviště. S tím jsou spojeny

i nekvalitní povrchy, kdy byla historická žulová dlažba vyměněna za

asfalt. V samotném centru náměstí, v odpočinkové zóně pod koru-

nami stromů, se v současné době nachází spousta překážek, tabulí a

nevyužívaných budek. Pro jejich funkce se však na náměstí nacházejí

lepší místa. K vizuální rozpačitosti přispívají také nevzhledné reklamy

na některých domech. Neutěšený je dále stav za radnicí a celková

práce se sběrnými místy tříděného odpadu. Samostatným tématem

je přístupnost řek v centru města. Řeky jsou ohraničeny vysokou zdí

a koryto je prakticky nepřístupné.V neposlední řadě je třeba zmínit

zchátralé stromořadí u školy.

Podstatným tématem jsou lípy ve středu náměstí. Stromy v součas-

nosti přináší příjemné klima do srdce náměstí a zároveň jsou důleži-

tým kompozičním prvkem. Bohužel již dnes dva z původních sedmi

stromů chybí. Tyto dva stromy dosazujeme. V návrhu také počítáme

s vysazením dalších čtyř nových stromů - na každé straně jeden pár.

Bude tak docházet k přirozenému dorůstání, stárnutí a výměně stro-

mů, aniž by bylo narušeno kvalit, které na náměstí přinášejí. Jeden

z nově vysazených stromů je oproti ostatním vyosen tak, aby byla

kašna sv. Floriána uvnitř této kompozice.

V jižní části náměstí navrhujeme obnovit stromořadí naproti škole na

rozšířeném chodníku a stejně tak na ulici Kostelní. V prostorech kolem

kostela vytváříme solitéry příjemná místa k posezení, s intimnější

náladou než v hlavním prostoru náměstí.

Důležitou částí návrhu je změna dopravního režimu v hlavním pro-

storu náměstí. To se stává pěší zónou s možností dopravní obsluhy

a několika parkovacími místy pro rezidenty a potřeby radnice. Ulice

Radnická zůstává jednosměrnou komunikací a napojuje se na kruho-

vý objezd na ulici Hornoměstská. Ulice Kostelní se napojuje na ulici

Novosady a pokračuje na ulici Komenského také jako jednosměrná

komunikace s podélným parkováním po stranách. Tyto dvě cesty jsou

propojeny přes náměstí jednosměrnou cestou, značenou terčíky v

dlažbě. Při napojení jednotlivých ulic z centra na ostatní komunikace

je vždy navržen příčný zpomalovací práh. Parkování je zachováno

v prostoru ulic a několika stání v samotném centru náměstí. S další

parkovací kapacitou se počítá v rozvojovém území na jihozápadě.

Vzhledem k rozloze zadaného území je možné návrh etapizovat. V

první etapě je samotná oprava náměstí a změna v dopravě. V druhé

etapě by měl následovat výkup pozemků a propojení zadní ulice

u radnice s cyklostezkou kolem Balinky přes bránu. Spolu s tímto

krokem by mělo být zpřístupněno koryto Balinky a to z obou stran

jejího nábřeží. Třetí fází by měla být dostavba nároží ulice Radnická

a severní fronty domu přiléhajícího k ulici Hornoměstská. Z východu

pak zástavba na rozvojovém území bývalé továrny Svit.

Celkový koncept dláždění vychází z umístění jednotlivých funkci na

náměstí společně s důrazem na vytvoření míst s různými kvalitami

prostoru. Materiál dlažby odpovídá materiálům, které se na náměs-

tí již dříve vyskytovaly. Zároveň se počítá s recyklací současných

žulových kostek a obrubníků. Jednotlivá místa a funkce pak spojuje

prvek zapuštěných žulových pásů vycházejících vždy z historických

žulových portálů jednotlivých domů. Tyto pásy také napomáhají

dlažbě v mírně se svažujícím svahu. Náměstí je funkčně rozděleno na

několik částí.

Reprezentativní část se nachází před radnicí. Ke dláždění tohoto

místa je využita velkoformátová kamenná dlažba 50x60 cm. Ta je

kvůli pořádání poutí podbetonována, aby se zabránilo jejímu praskání.

Pro umístění pódia jsme vycházeli z jeho tradiční pozice ve středu

náměstí s hledištěm na hlavní ploše náměstí. Pódium je umístěno tak,

aby poskytlo co největší komfort divákům a zároveň mohlo fungovat

ve stejný čas jako stánkový prodej.

Na reprezentativní část náměstí navazuje část odpočinková pod koru-

nami stromů. V tomto místě je využita drobná žulová dlažba 4/6 cm.

Jsou zde vytvořeny kruhové otvory s kruhovými mřížemi ke stromům.

Další část hlavního prostoru náměstí je tvořena skladbou kostek

8/10 cm. Zahrádky podniků na náměstí jsou řešeny co nejjednodušší

formou. Židle a stolky jsou umístěny přímo na dlažbě a dovolují tak

zabydlení co největší ploše náměstí. Zároveň je však nutné brát ohled

na zachování prostupnosti. Z toho důvodu jsou rozšířeny nepojízdné

plochy před domy. Jednotlivé formáty jsou od sebe vždy odděleny za-

puštěným žulovým patníkem. Východní část náměstí lemuje kamenný

kanálek pro odvod dešťové vody z náměstí a z ulice Komenského.

Prostory kolem kostela vytvářejí intimnější posezení. Samotná stavba

kostela je vymezena bordurou z říčních oblázků, na ni navazuje žulová

kostka 4/6cm. V minulosti se kolem kostela nalézal hřbitov. Jako

upomínka na tuto skutečnost jsou některé žulové kostky označeny

křížkem. Z jižní strany kostela pokračuje dlažba 8/10 cm a je zakon-

čena zapuštěným patníkem na křížení z ulic Komenského a Kostelní.

Tyto ulice jsou spolu s ulicí Radnická a Vrchovecká dlážděny kombina-

cí žulových kostek 4/6 a 8/10 cm pro chodník a 15/17 cm pro silnici.

Důležitou součástí řešení je osvětlení - vyzdvižení dominant náměstí

a zároveň na zdůraznění jeho křivky. Nasvícenými dominantami

jsou průčelí radnice a kostela sv. Mikuláše a nasvícené lípy ve středu

náměstí. Tyto body vytvářejí hlavní linii, která je na okrajích podpoře-

ná svítidly, které přiléhají k fasádám domů. Na náměstí je dále jemně

podsvíceho schodiště před radnicí, zvon u kostela a vzrostlé solitérní

stromy, které roznáší světlo ve svých korunách.

Návrh kultivovanou formou bez okázalých gest reaguje na histo-

rický kontext náměstí. S prostorem zachází citlivě, až s překva-

pivou samozřejmostí. Tento přístup ponechává prostoru žádoucí

funkční flexibilitu. Jako jeden z mála návrhů se autor zamýšlí nad

osudem stromů v delším časovém horizontu.

Se stromy zachází jako s neoddělitelnou součástí paměti místa.

Návrh je důkazem toho, že veřejný prostor nepotřebuje být

svázán korzetem permanentních prvků včetně mobiliáře, aby si

uchoval svůj občanský rozměr. Grafická kultivovanost návrhu má

ale i stinné stránky. Není pochyb, že návrh oslovil téměř bezvý-

hradně porotu, ale bude tak i s veřejnou prezentací? Kriticky je

hodnocena terénní manipulace v předradničním prostoru. Vnáše-

ní nových překážek pro volný pohyb chodců, kterým nové schody

bezpochyby jsou, považuje porota za zbytečné, a to i navzdory

zkvalitnění vchodu do radnice. Porota oceňuje předpokládanou

recyklaci materiálu stávající dlažby k novému využití. K uvážení

je navržená velikost plochy velkoformátové dlažby v prostoru

před radnicí a její jednotný modul. Inspirativní je zacházení se

světelnou scénou.

Doporučení:

Porota doporučuje zvýšit počet parkovacích míst uvnitř náměstí

a umožnit omezený průjezd sdíleného prostoru viz podrobněji

doporučení dopravního specialisty. Optimalizace počtu parkova-

cích míst musí být předmětem další etapy projednávání návrhu.

Porota doporučuje omezit velikost plochy velkoformátové dlažby

v prostoru před radnicí a její jednotný modul.

HODNOCENÍ POROTY

5