Adrenalinová jízda po rozvrácené Americe blízké budoucnosti, která balancuje na ostří nože. (Vertical Entertainment)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (126)

NiWi

všechny recenze uživatele

Alex Garland servíruje film žánrově odlišný od své dosavadní tvorby, ovšem jeho rukopis nikam nezmizel. Symbolismus a metafory nahradilo syrové drama, které varuje před lhostejností a před tím, kam může zajít polarizace společnosti. Válkou rozštěpené Spojené státy vnímáme skrz optiku několika odlišných postav a díky tomu prožíváme více druhů emocí. Garland je navíc šikovný režisér a jeho pohled na rozvrácenou krajinu dokáže lusknutím prstů vyvolat melancholii či nahnat mráz do zad. Napětí se dá krájet a hereckým výkonům není co vytknout. Válečné téma tak bývalému spisovateli sedí stejně jako mysteriózní sci-fi a dokáže ho pojmout svým osobitým a přemýšlivým stylem, což je přesně to, proč se vyplatí vyhlížet každou jeho další premiéru. ()

pepo

všechny recenze uživatele

Kolaps sa pravdepodobne nestane budúcou klasikou. Vo výsledku pôsobí hlavne ako varovanie nad súčasným smerovaním (nielen) Ameriky. Dokáže ale poskytnúť množstvo filmárskeho kumštu a aj tém na premýšľanie a debatu. Neočakávajte teda akčnú smršť ani kopanie do rôznych politických táborov. Tvorcovia sa tu venujú skôr následkom toho, kam toto všetko môže smerovať. A dúfajme, že nepôjde o žiadnu prorockú záležitosť. ()

castor

všechny recenze uživatele

Chybí vysvětlení. Chybí souvislosti. Syrová road movie s několika pofiderními momenty o rozštěpených Spojených státech pohledem čtveřice novinářů a válečných fotografů, kteří se vydávají na dalekou a nebezpečnou cestu skrz válečnou zónu do Washingtonu. Taková inteligentnější (jinak samozřejmě totálně přitažená za vlasy) Očista, u které působila snaha o sociální podtext a společenskou satiru nesmírně pitomě, ovšem Garlandova vize rozkladu společnosti na tom (za mě) nebyla o mnoho lépe. Respektive s první hodinkou spokojenost. Cynická, vyhořelá a v branži profláknutá Kirsten Dunst, její kolega, adrenalin milující novinář Wagner Moura, zasloužilý žurnalista a mentor Stephen McKinley Henderson a mladé ambiciózní pískle v podání Cailee Spaeny, která zaválela coby Priscilla a brzy si to rozdá s Vetřelcem. Vrstvení různých příhod při putování je fajn, ale je s podivem, že o uplynulých událostech (poměrně ploché) osazenstvo auta nijak nemluví, nijak je neprožívá, nijak je nesdílí a klidně (třeba) vtipkují dál. Působí to cynicky, působí to divně. A celé to vlastně podtrhne dobývání Washingtonu, u kterého o mě coby diváka Alex Garland zase přišel. Ostatně stačí si připomenout jeho předchozí kousky. Nějaký myšlenkový přesah vyznívá polovičatě, dění v Bílém domě za mě bylo chováním postav či jejich proměnlivými reakcemi až možná tupé. Emoce bídné. PS: Psychopat Jesse Plemons v okrajové roli zaválel. ()

Nuach odpad!

všechny recenze uživatele

Naprostý odpad, velké zklamání. Vzdal jsem to, když se první půl hodiny řešilo, jestli měli vzít mladou s sebou do auta. To snad psaly děti... Uf. A taková to mělo očekávání, vzhledem k současné americké politické situaci... Dialogy jak ze školní besídky, absence jakéhokoli reálného občanského a politického kontextu. Nuda, nuda, nuda... Nedoporučuji. ()

hroubek

všechny recenze uživatele

Nepříjemná, cynická a hodně depresivní podívaná. Režisér a scénárista Alex Garland si pro nás připravil svůj divácky nejvděčnější film, který nám ukáže, jak by vypadala Občanská válka v USA. Garland se rozhodl, že svůj film bude vyprávět víceméně vizuálně a epizodicky. A tahle vypravěčská forma filmu velmi sedí. Režisér se soustředí na to, co se děje, jakým způsobem se to děje, a jak se lidi staví k tomu, že se válčí v jejich domovině. Někoho to děsí, jiní si hrají na patrioty chránící své území, a jiní si užívají, že zmizel řád a můžou dělat bez následků, co chtějí. A pak tu jsou naši hlavní hrdinové, kteří cynicky všechno fotí a zaznamenávají. Je zajímavý sledovat jistou odevzdanost a odosobněnost, kterou vyzařuje hlavní hrdinka. Viděla toho tolik, že se naučila být jen pozorovatel, a nemá žádné emoce a soucit s obětmi této války. Garland ve filmu pokládá zajímavé myšlenky, a nebojí se mnohými scény tnout do živého. Po filmařské stránce odvedl Garland velmi dobrou práci. Film umí být znepokojivý, napínavý, depresivní a smutný. Technická stránka filmu je výborná. Hudba, zvuky, kamera, střih, všechno funguje luxusně. Hodně moc se mi líbilo, jak režisér pracuje s napětím a stupňuje to, co se ve filmu děje, až se dostaneme do velkolepého závěru, který je menší akční inferno. Akční scény se režisérovi dost povedli a jsou velmi působivé. Kristen Dunst odvedla dobrou práci a parádně zahrála svou postavu. Wagner Moura je hodně dobrý a v této roli mi sedl. Cailee Spaeny má velmi vděčnou roli a je v ní moc dobrá. Stephen McKinley Henderson nemá tolik prostoru, přesto si zvládne ukradnou pár scén pro sebe. Nick Offerman a Jesse Plemons jsou výborný a zahráli své postavy přesně. Samotný film se mi dost líbil. Osobně jsem čekal, že se bude více soustředit na postavy a půjde se více na dřeň. To se sice nestalo, ale nemůžu říci, že bych byl zklamaný z toho, co jsem ve výsledku dostal. Občanská válka je silný a zajímavý film, který má co říci. ()

Zajímavosti (16)

• Stejně jako je Jessie (Cailee Spaeny) velkou obdivovatelkou Lee (Kirsten Dunst) ve filmu, je Cailee Spaeny velkou obdivovatelkou Kirsten Dunst. Její hereckou kariéru sledovala už od filmu Spider-Man (2002) a možnost si s ní zahrát v tomto filmu tak byla pro Spaeny velkou událostí. (NiWi)
  • Počas otváracieho víkendu zarobil na domácom trhu 26 miliónov dolárov, čo je viac ako ktorýkoľvek iný film z dielne A24, čím prekonal Prekliate dedičstvo (2018) so 14 miliónmi dolárov. (Arsenal83)
  • Americký dátum premiéry filmu bol stanovený 12. apríla 2024. Skutočná americká občianska vojna začala presne 163 rokov pred tým v roku 1861. (Arsenal83)